Lördag 071215

Dressyrträning för Viveca. Kallt ute, hade stora yllefilten på Chantilla i inledningen och det gick bra att rida med den på. Satt upp utanför stallet och skrittade iväg till ridhuset. Skrittade sedan runt där inne på långa tyglar. Hade sällskap av ekipaget före oss så Chantilla kändes ganska lugn och avspänd förutom att hon reagerade lite för traktorn som höll på att bullra utanför. Red fram henne i en ganska lång och låg form. Lite för lång dock tyckte Viveca som sa åt mig att korta upp tyglarna vilket jag lydigt gjorde. Fast egentligen tyckte jag inte att det var något fel att hon gick i den formen, fast jag kunde jobbat henne i ett lite högre tempo. Tog av filten då träningen började. Fick som vanligt börja jobba i skritt. Inte så mycket fokus på hjälper och sittben utan mer nu att våga driva med skänklarna fram till handen. Jobbade med detta i båda skritt och trav. Ganska stretigt i skritten, blev bättre i traven. Tror att det beror på att hon kom fram bättre då, fastnade inte i något undertempo då. Fick rida på ordentligt framåt, driva rejält med ytter och runda kring inner. I vänster varv ville hon i skritten skjuta in inner bak, men lyckades ha ganska bra koll på det. I traven märktes det nästan inte alls. Förböjde sig en aning i höger och satte ytter bak utanför kroppen. Fick tänka på att driva ordentligt med ytterskänkeln för att komma åt benet. Fick sällskap i slutet av nästa ekipage och då slappnade Chantilla av riktigt bra. Överlag jobbade hon på bra även när hon var själv, bättre än vid de senaste träningarna, men nu kände jag att hon var tillbaka i den form som vi hade i oktober. Avrundade ganska snabbt efter några fina varvbyten i bibehållen form. Skrittades av för hand runt stallet av Nisse. Riktigt duktig häst idag!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0