Söndag 071021

Dressyrträning för Viveca. Red fram självständigt cirka en kvart. Travade ganska mycket på en rätt stretig häst som successivt blev bättre och bättre. La många 10-metersvolter, red serpentiner samt flyttade lite skänkelvikning på förlängda hörnlinjen. Skrittpaus och så började träningen. Lång inledande skrittdel. Inte all fokus på sitsen denna gång utan mer hur jag skulle använda och kombinera hjäperna. Driva med ytterskänkeln, ha stöd på yttertygeln och så ställa och leda med innertygeln och låta innerskänkeln vara mothållande och stöd. Förböjde sig en del i höger varv, men jobbade riktigt bra i vänster, får en ärligare form och bjudning där. Fick göra några halter också. Åter tänka på att bromsa upp med sätet och ytterhjälperna och att rida hela vägen in i halterna. Igång igen för sätet. Ganska bra halter, men jag måste vara mer noggrann och snabbare med inramningen vid igångsättningarna. Sedan fick vi trava. Tänka på samma hjälpgivning samt att komma framåt. Fick bitvis till det ganska bra. Red på volt varvat med att följa fyrkanten. Tänka på att noggrant runda och ställa i hörnen och på långsidorna fortsätta tänka lite som om jag skulle vända in på volt. Stadig innerskänkel, stöd på yttertygeln och driva med ytterskänkeln. Jobbigt att koordinera alla hjälper. Skrittpaus och därefter lite jobb i arbetstrav. Lyckades sitta ganska bra, var hyfsat avslappnad i låren vilket gjorde att jag inte pressade mig uppåt ur sadeln som jag gjort tidigare. Ur arbetstraven direkt över till galopp (höger). Hyfsad fattning och sedan pannkaka. Chantilla vältrade sig inåt och istället för att stödja upp med innerskänkeln så gör jag ingenting. Försökte pressa lite och fick då ett litet missnöjt jämfotahopp bak som resultat. Men på framåt och hyfsat ur det. Fick sedan sällskap i ridhuset av nästa ekipage så ner till trav arbetstrav igen, fick nog till lite gung, men var rätt trött (jag) så över i lättridning och sedan snabbt avslut. Avskritt för hand runt stallet tillsammans med Nisse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0