Fredag 080229

Uppsutten hoppning tillsammans med Sara och Fly. På den bortre långsidan byggde vi upp en 5.5:a (travbom, kryss, oxer) och på den andra en linje med räcke - oxer med ett relaterat avstånd för tilltänkta tre galoppsprång. (Eller fyra om man travhoppade in.) På diagonalerna ställde vi upp räcken som man kunde ta från båda hållen med antingen lång och enkel anridning eller kort klurig direkt ur sväng. Hinderhöjd omkring 0.70-0.80 i inledningen. Eftersom vi har hästarna på släp när vi bygger upp hindren var de redan framskrittade när vi suttit upp så igång direkt med trav. Chantilla var rätt lång och oformbar, men inte stretig. Jag lät henne "paddla" runt i ridhuset i halvdan trav där jag själv bara försökte hitta en bra position i sadeln. La successivt in lite tempoväxlingar med ordentligt tryck framåt på långsidorna och korta upp på kortsidorna. Funkade bra och Chantilla släppte till mer och mer i form och följsamhet. Fick också till lite galopp i båda varven innan jag började travhoppa hindren på diagonalerna. Med tanke på hur laddad och skuttig hon var med mig vid det senaste hoppasset hade jag bestämt mig för att hoppa ganska lågt, främst i trav och om det kändes bra bara rulla vidare i galopp. De första sprången blev ganska dåliga, mest bara upp och ner och inte så mycket framåt, varken före eller efter heller. Men det gjorde inte så mycket. Jag fick driva lite och kunde göra det utan att hon laddade på och blev för stark för mig. Efter några språng kom vi igång lite och kunde rulla på över dem i galopp. Sedan pustade vi lite. Därefter tog vi 5.5:an som inledningsvis bestod av travbom och två kryss. Det gick jättebra att hoppa, så la upp det direkt till en oxer. Chantilla hoppade fint och jag kunde styra vidare över de båda diagonalhindren.  Avslutade hoppningen med att rida på den andra långsidan på det relaterade avståndet. Eftersom jag ändå kände mig lite osäker från den förra hoppomgången så hoppade jag enbart räcken. Travade in och rullade på fint fram i fyra galoppsprång över det sista hindret. Hoppade långsidan plus diagonalerna några gånger innan jag nöjde mig. Kändes betydligt bättre idag.
Sara: Tog några språng med Chantilla igen på slutet, hinderhöjd 0.90-1.00. Sara tyckte att det kändes att Chanti inte var lika "på" som förra gången och att hon blev lite spänd och struttig i galoppen istället för att slappna av och komma framåt när hon ville länga henne. Men de fick till flera fina språng (och några roliga) innan hon joggade av henne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0