Lördag 080216

Ridhuset cirka femtio minuter, tog dressyrutrustningen idag. Kändes helt okej med sadeln under ridningen, men fick lite träningsvärk i ljumskarna efteråt. Ganska stökigt utanför ridhuset precis i början (Häst på väg till hagen, kompisar som gnäggade etc) så Chanti var rätt laddad i början. Gick och spände sig och ålade lite, men när jag bara fortsatte med mitt jobb så kom hon successivt till arbete. Skrittade på volt och krävde att hon skulle forma sig kring innerskänkeln. När hon försökte gå emot tog bara runt henne ett varv på en pyttevolt så att hon fick böja lite extra på sig, sedan fortsatte jag fram på den stora med bibehållen ställning. Lättare i höger varv än vänster, men fick en ärligare ställning i vänster. Förböjer sig lite för lätt i höger varv så att man tappar yttersidan. Flyttade undan en hel del för skänklarna, både på volt (öppna delen), på förlängda hörnlinjen och långsidorna. På långsidorna började jag med öppnatänk och ställde henne inåt och lät framdelen förlja med en aning, men höll henne ändå ganska rak i kroppen. Traven var springig och ojämn i början, lite lätt passartad då hon blir så ivrig och ambitiös att hon inte kan hålla rätt på benen. Jobbade med att bara hitta takten och få en jämn bjudning på båda tyglarna. Precis som i skritten tappade jag yttersidan en aning i höger varv. Växlade mellan att rida på volterna och följa spåret runt fyrkanten. Gjorde en galoppfattning i varje varv. Gick inte så bra, men hon kom i alla fall snabbt tillbaka i form och tempo. Travade på liten åttvolt på slutet och hon ställde sig fin i båda varven förutom att hon rätade ut sig lite för snabbt i övergångarna mellan varven. Skrittade av för hand två varv i ridhuset och ut på en tur bort till sommarhagarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0