Fredag 090123

Framskritt i maskinen 45 minuter,
därefter markarbete i ridhuset i sällskap av Sara och Fly. Travade igång rätt så omgående. Öppen i formen och ganska lång, men inte det minsta stretig. Hade tre varianter av bommar i ridhuset ( 4 st vi den bortre kortsidan, 4 st uppsittningshörnet och 1 st enkelbom mitt i ridhuset) och red som på en stor åttvolt över hela ridhuset för att upprepade gånger rida igenom serierna. Chantilla joggade över bommarna i jämn och fin takt och sökte sig hyfsat nedåt, men emellan var hon fortsatt alldeles för öppen och uppåt. Blev lite stark när jag försökte "joxa" med innerhanden för eftergift. Tog galoppen ganska tidigt i passet och den fungerade riktigt bra. Visserligen ville hon gå lite utåtställd, men kändes inte så stark och kastade heller inte in baken i fattningsögonblicket. Jag kunde sitta ovanligt bra i sadeln och hålla om med vaderna. Hon var lång, men jag kunde arbeta ihop henne en aning utan studs och omslag. Hon blev rätt taggad av galoppen, så efter lite i båda varven skrittade vi en stund på lång tygel. Sedan lite mer galopp i båda varven. Kortare galoppsträckor och fler fattningar. Nyttigt, men energiladdande. Jobbade i skritt sedan med skolor för att komma tillbaka till arbetet. Lite stretig, tog ett spö för att "dutta igång" innerbak. Successivt kortade hon upp sig och kom till riktigt bra arbete. Gjorde övergångar skritt-trav-skritt där jag satt ner i traven och saktade av till skritt så fort hon började kännas det minsta lång eller stretig. Kunde sedan trava vidare under nedsittning och hon var rund och fin i formen. Gick över till lättridning och lät henne jogga av på längre tygel i rund och låg form. Red cirka fyrtio minuter.

  
Fotograf: Jenny Roman.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0