Lördag 090307

Dressyrtäning för Viveca. Inledde med lite longering i trav och galopp innan jag satt upp och började jobba. Igång omgående med att som vanligthitta drivet bakifrån och fram till handen. Öppnatänk i skritt in på den öppna delen av volten med en övergång till trav. Trava drygt ett havt varv och så avsaktning och från början igen. Chantilla jobbade bra och när det blev jobbigt så behövde jag bara driva till lite extra för att hon skulle ta i lite extra. Inget bakåttänk alls trots att det bitvis blev ganska jobbigt. Fick börja göra bakdelsvändningar. Ta med båda händerna åt sidan, få med ytterhöften och vända runt. Fokus på att hon vänder och trampar rätt med benen, att hon rätar ut ställningen mot slutet i vändningen gör inget. Chanti gjorde det bra när jag med ytterskänkeln lyckades hålla bakdelen på plats. Vidare med förvänd öppna på långsidorna i trav. Därefter arbetstrav. Vända rätt upp och rida rakt fram innan skänkelvikning ut mot hörnen på en ganska brant linje. Ur detta en klockren fin galoppfattning åt höger. Chantilla låg på lite, men galopperade på bra. Fick dock ett omslag och när jag skulle göra en ny högerfattning brallade hon till rejält med bakbenen högt uppe. Sedan var det mest stök i båda galopperna med studs och byten åt alla möjliga håll. Försökte bara att sitta stilla och delvis vända iväg åt det håll som hon valde galopp, så nästan lite bytesträning...! Men bitvis bra och jag fick till en jättefin högergalopp där hon rundade sig fint och galopperade med mycket gummi i kroppen. Lite mer trav där hon var jättefin, korta sekvenser med riktigt fin trav med uppåttänk och hög samlingsgrad. Joggade av på längre tygel och skrittade sedan ut i sommarhagen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0