Torsdag 070412

Ensam i stallet igen. Lugn och fin. Band upp i spolspiltan, men behövde inte hålla i något extra alls. Uppsittning utanför stallet på egen hand, skritt till ridbanan. Ganska lång del med skritt på lång och kort tygel. Fokuserade på min egen sits och hållning. Jobbade vidare med att vända för ytter och få Chanti lite stadigare och inte fullt så vinglig. Började även med lite sidvärtsembryon. Hon är inte van att göra skänkelvikningarna på så sätt som jag gör, det vill säga att jag ställer/leder med innerhanden från rörelseriktiningen och så gå undan för innerskänkel. Hon vill då följa med i ställningens riktining. Om jag däremot leder med ytterhanden åt det håll jag ska åt, flyttar hon undan ordentligt. Men lite omskolning och nötande och hon fattar snabbt. Bitvis flyttade hon riktigt fint på mitt sätt. Red även serpentiner i skritt där jag försökte se vägen långt framför mig. Travade sedan på stora böjda spår över hela fyrkanten med tydliga halvhalter vid varje varvbyte. Gick bra, fick lite mer tryck i traven idag. Gick sedan ut en sväng med Nisse bredvid till fots. Skrittade grusvägen bortåt och Chanti traskade på utan problem. Lite tittig, men inte fjantig alls. Verkade inte bli orolig för att hon blev själv, men var en aning spänd/överilad, vilade inte riktigt på steget. Red ner på vallen vid Dragontorpet och där jobbade jag henne lite dressyrmässigt i skritt. Hade planerat att skritta runt torpet, men just då kom det två hästar från grannstallet som hade varit på uteritt, så jag bestämde mig snabbt för att slå följe hem med dem. Chanti har ju blivit väldigt stressad när hon blir lämnad ensam och jag märkte nu att när de andra hästarna kom ville hon följa med dem. Dumt att bråka och jag kände ju att tills vi mötte de andra så var det ju inga problem alls att vara ute. Stod helt avslappnat efteråt i spolspiltan. Kunde till och med prata med stallpersonalen en lång stund utan att hon blev orolig. Duktig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0