Lördag 071020

Hoppning, det blev en 5.5:a på ena långsidan med en oxer som utsprång. Kryss som insprång. Byggde upp så att jag kunde komma från båda hållen utan att behöva bygga om allt för mycket. Sedan ett kryss mitt på den andra långsidan och så tre cavalettibommar på medellinjen. Joggade igång i trav och försökte tänka lite dressyrjobb under framridningen. Gick ganska bra, Chantilla trivs topp på pullartränset och sökte sig framåt-nedåt rätt snart utan att streta. Jag har lite svårt för att fatta galopp i hoppsadeln då jag får benen så högt upp med de korta hopplädren så jag fuskade lite med fattningarna: styrde i trav över en liten hög med bommar som Chantilla hoppade över och så landade hon i galopp = bara rulla på vidare sunt fyrkanten. Kunde stå upp i lätt sits och låta henne galoppera på i ett ganska friskt tempo. Hon kändes ganska balanserad trots allt. Travade sedan över cavalettibommarna innan jag tog en paus.

Sedan började själva hoppningen. Hoppade fram några gånger först på det ensamma krysshindret. Vid ett tillfälle landade Chantilla i korsgalopp (rätt fram, fel bak), men jag drev bara på och tänkte prova om hon ville byta självmant. Hon stod emot lite så jag la på benen lite. Fick mig några rejäla bocksprång, men som tur var hann jag få tag i manen med innerhanden och sedan var det bara att hålla i ytter och smacka på. Efter en långsida bus landade vi slutligen i rätt galopp. Duktig stolla! Red sedan på 5.5:a och tanken var att fortsätta efter serien till den andra långsidan och ta det lilla krysshindret som stod där, men Chantilla laddade på för fulla muggar så det fick bli lite lydnadsträning istället. Red på serien, lät henne landa och galoppera (Hm... bocka) fram en bit och sedan gjorde jag halt innan kortsidan. Funkade bra.  Eftersom hon var ganska taggad slutade vi ganska snart och så joggade jag av och la ner henne i formen. Fungerade utmärkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0