Måndag 071008

Dressyrträning för Viveca. Började rida fram cirka en halvtimme innan träningsstart (som var lagd till klockan 20:30, sen kväll i stallet!). Hade till en början sällskap av Ärtan och Kristina. Ärtan var ganska "sprattlig" och var dessutom lite småsur över att Chantilla var i ridhuset, men Chanti själv trvides med sällskapet. Hon kändes omgående ganska avspänd även om hon lyssnade en del på det som hände utanför och "spände till" ibland. Rätt stretig i skritten, så jag började trava ganska snart. Flöt ut mot väggarna då jag inte ramade in yttersidorna, men sökte sig fint framåt-nedåt. Vågade mig även på lite galopp. Började med höger och efter att ha bockat sig in i galoppen flöt det på riktigt bra om än i usel form. Vänster galopp var svår att få till. Sprang bara in, men kunde sedan jobba hyfsat med lite framåt-nedåttänk. Tog en skrittpaus sedan och så kom Viveca. Massor av basjobb i skritt. Jag hade det svårt med sitsen igen och att slappna av och komma ner i sadeln. Föll framåt och drog bara i innertygeln, främst i vänster varv. Sedan försvann även Ärtan ut och då blev Chantilla riktigt frustrerad. Började småtakta och åla omkring, men Viveca fick mig att våga rida på framåt och ur dumheterna. Efteråt blev Chantilla bitvis jättefin! Samma stök i traven med sitsen, men lättare att få en bättre bjudning och form på Chantilla. Blev en ganska intensiv omgång med trav på volterna och även vända över ridbanan (stor åttvolt eller snett igenom) för varvbyten. Fick dessutom följa fyrkanten emellanåt där målet var bibehållen form på långsidorna. Fungerade ganska bra i höger varv, jobbigare i vänster. Där fick jag tänka på att först ställa Chantilla lite utåt och sedan inåt för att få till formen utan stret. Tog därefter en välbehövlig skrittpaus. Efter den skrittjobb. Fick vända upp mitt på kortsidorna och rida lite sidvärtstänk på förlängda hörnlinjen. Skulle bara vända upp och direkt rida mot bokstäverna mitt på respektive långsida. När linjen var rak var det bara att ställa/leda lite lätt inåt och sitta rätt så flyttade hon nästan lite skänkelvikning av sig själv. Travade avslutningsvis lite i båda varven och rundade sedan av passet ganska snabbt. Total ridtid cirka en timme.

   
Fotograf: Nisse Engström.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0