Söndag 071014

Hoppning och uteritt! Började i ridhuset, skrittade fram medan Nisse byggde upp grejer för att kunna hoppa en 5.5:a. Skrittade över bommarna några gånger när de låg på backen. Travade fram i båda varven, Chantilla var lite stretig, men jag orkade inte rida till henne dressyrmässigt. Måste ta ett rent dresssyrpass i hoppsadel för att träna mig på att jobba i den. Fortsatte sedan framhoppningen med att trava över tre bomar och hoppa det sista hindret i serien som till en början var ett kryss. Inga problem, byggde snabt upp ett kryss på första hindret också med travbom 2.5 meter framför. Fint sug mot serien och fortsatte sedan "automatiskt" över b-hindret. Lätt att följa med i sprången, nyttig övning. Fortsatte sedan med kryss som insprång och sedan ett räcke på det andra. Chantilla hoppade fint med egen bjudning. Drog sig en aning ut mot högersidan av hindren, men inte för att springa vid sidan. Blev lite het på slutet så att jag inte fick tillbaka henne riktigt, blev någon sorts studs genom serien och vi landade mitt på räcket. Lite snubbel efteråt, men Chantilla höll sig på benen och jag stannade kvar i sadeln. Red på igen och tog det prickfritt.

  
Fotograf: Nisse Engström.

Avslutade med Herrgårdsrundan ute. Nisse höll i grimskaft större delen av turen. Började väldigt fint även om det var en katt och människor och hundar att titta på. Traskade på och brydde sig inte om mötande trafik. Efter Herrgården följde vi grusvägen som vanligt och nu var kalvarna ute i hagen bredvid. Chantilla blev helt perplex, har nog inte sett sådana djur tidigare. Nisse fick hålla i så att han inte tappade stollan och jag försökte hålla oss på spåret. Gick ganska bra även om det blev mer piaff än skritt.

  
Fotografer: Jenny Roman från hästryggen & Nisse Engström från marken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0