Tisdag 070911

Red cirka trettio minuter i ridhuset på sena eftermiddagen. Stod blickstilla under uppsittningen och skrittade sedan på helt okej på lång tygel. Var ganska energisk, men fullt kontrollerbar hela tiden. Skrittade fram en relativt kort stund och började sedan jogga runt i trav på fyrkantsspåret och på volterna. Chantilla gick i fin form, men var en aning "springig". Gick tillbaka till skritt och jobbade med serpentinbågar och 10-metersvolter. Hon biter tag en aning i bettet på vänstersidan och skjuter in vänster bogen (i vänster varv). Valde att inte korrigera detta allt för mycket då jag tycker att det sker på bekostnad av framåtbjudningen. Kunde dock lirka loss vänstersidan riktigt bra i volterna. Bra med serpentinbågarna då jag själv inte blev hängandes i en och samma tygel hela tiden. Efter skrittjobbet var traven bättre och jag gick över till galoppen ganska omgående. Blev lång i fattningen åt höger, men rullade sedan på fint runt fyrkanten utan att hetsa. Bättre fattning i vänster varv och där kunde jag även korta upp galoppen en del, främst på kortsidorna och så ökade jag lite på långsidorna. Chantilla blev lite starkare ju mer jag galopperade, men inte så att hon blev för stark och drog mig ur sadeln. Taggade till sig på slutet och gjorde några minibrallar, men det var bara att rida på framåt så slutade hon. Travade av på liten åttvolt i rund och låg form. Här släppte hon till riktigt bra åt båda hållen. Efter ridningen avskötsel i boxen. Hon var nog lite trött för hon stod helt stilla med öppen boxdörr. Fick godis och äpplen som belöning. Älsklingshästen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0