Söndag 080406

Dressyrträning för Viveca i sadel som låg bra och ett hål längre på stiglädren. Jag kom ner bättre och satt djupare och rakare. Hade gramanen också för att kunna hålla om Chanti. Red fram en stund självständigt i skritt (serpentinbågar) och trav (på volt och runt fyrkanten) samt gjorde några övergångar mellan skritt-trav-skritt. Chantilla kändes lugn och avspänd. Fick skritta på volt i inledningen och vända runt inåt som om jag påbörjade lite med bakdelsvändningar. Ta med mig båda händerna inåt och få runt bogen framför mig. Chantilla vände runt fint några steg i taget. Fick också göra några halter och igångsättningar innan det blev trav. Samma jobb där med att vända runt framdelen på volten. Vidare fick jag rida serpentinbågar över medellinjen med en volt i varje båge samt rida rakt fram någon meter innanför spåret på långsidorna. Gällde att rakrikta upp på yttertygen efter hörnpasseringarna för att kunna rida rakt på långsidan. Svårt. Fick till en bra galoppfattning i höger varv och kunde rulla på riktigt hyfsat på volt och runt fyrkanten. Fick tänka på sits och takt och att ha framdelen framför mig med rundad kropp. Stök i vänsterfattningen, fick jobba vidare i trav, sätta en lugn takt först och sedan öka. Sedan öka lite till så att Chanti "ramlade in" i galoppen så att det inte blev så mycket fokus på själva fattningen. Galoppen i sig var rund och fin, ganska reglerbar och med mycket häst framför sätet. Lite mer trav i fin form och så avslutningsvis en till galoppfattning i höger varv. Kom snabbare ner i sadeln och kunde runda Chanti framför mig. Därefter avslutade vi passet (efter dryga trettio minuter effektiv träningstid) ganska snabbt med att jogga av i lite längre och lägre form. Lång avkritt för hand ute runt stallet.

  
  
Fotograf: Nisse Engström. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0