Tisdag 080401

Red ett alldeles toppenbra pass på trettio minuter i ridhuset. På inrådan från dressyrtränaren satte jag på Chantilla en graman idag för att rama in och ge lite stöd och vägledning framåt-nedåt. Gramanen drog inte alls in Chanti i form och hon krullade inte ihop sig och släppte bettet utan nosen var väl framme hela tiden. Däremot kom hon snabbt till ro då hon "tvingades" att hålla huvudet på plats och inte kunde fladdra så mycket. Gramanen gav mig precis den hjälp med ridningen som jag sökte. Skrittade i inledningen med sidvärtsrörelser på olika linjer. Som vanligt var det svårare att flytta undan för vänster skänkel än för höger. Eller egentligen är det inte svårt att få Chanti att flytta undan utan det svåra är att få henne att flytta långsamt och inte ramla ut på ytter. Travade sedan, en rund och fin trav, energisk med energi som kom bakifrån och som jag lätt kunde fånga upp i magen. Kunde enkelt sätta takten i traven med hjälp av sätet. Red övergångar i arbetstrav också: skritt-trav-skritt. Ryggen kom upp, men jag kunde ändå sitta ner ordentligt. Galoppen var mumma nu när hon fick stöd och inramning. Hon blev inte låst av gramanen utan fick ändå plats att ta för sig och slingra sig en del, men bockningarna försvann liksom explosiviteten. Vi rullade på i galopp runt fyrkanten, jag kunde sitta ner och det var alldeles, alldeles underbart. Travade omgående av henne i en rund och låg form, längde ut graman och tyglar och hon var helt loss och självbärig. Avskritt för hand i strålande sol runt stallet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0