Söndag 080824

Dressyrträning för Viveca. Chanti kändes mjuk och fin. Eftersom ridningen blivit så sporadisk innan hängde jag på gramanen för att få lite hjälp med styrseln. Framridning på egen hand i skritt och trav cirks en kvart. Travade då Icka dök upp och fick fortsätta med det. Red lätt på volt och fick jobba med att försöka få igenom lite mer rundning i Chantis kropp än vad jag brukar ha. Fröken C vispade lite med svansen, men kämpade på duktigt. Sedan blev det lite skrittjobb. Några halter där Chanti ställde upp sig riktigt bra och låg kvar i formen vid igångsättningarna till skritt. Fick rida i arbetstrav runt fyrkanten, tänka svag öppna på långsidorna mot speglarna och på spegelkortsidan vända rätt upp och flytta Chanti på förlängda hörnlinjen ut mot långsidorna. Fick riktigt bra flyt i skänkelvikningarna i båda varven, annars brukar Chanti bli mycket slingrigare när man flyttar henne undan vänsterskänkeln. Över lag så kändes hon mycket stadigare, trillade inte alls iväg med rumpan åt olika håll och gjorde hon det vid något enstaka tillfälle gick det lätt att parera/korrigera det. Spårade fint gjorde hon också och höll länden upp. Hon blev en aning låg emellanåt och då fick jag höja ytterhanden lite och öka drivningen så lättade hon upp lite. Skrittpaus! Välbehövligt för både Chanti och mig. När vi skulle igång igen i trav kändes Chanti lite kantig och spänd - man höll på med att fixa den startovillige traktorn precis utanför ridhuset. Fick rida lite övergångar skritt-trav och efter ett tag släppte spänningarna. Kunde då rulla vidare över till galopp (vänster först) och där bara tänka på att runda henne kring inner och driva henne framåt. Låta höfterna gunga med i rörelserna. Som vanligt lite mer sporing in i höger galoppen och där hamnar jag dessutom lite på yttersidan. Fick tänka på att försöka slappna av, känna mer tramp i högerstigbygeln och leda med innertygeln. Galoppen kändes ganska hastig, men samtidigt arbetade hon ändå igonom kroppen. Mer arbetstrav. Fick rida serpentinbågar över hela ridhuset och sedan öka traven något på långsidorna. Jag som bara rider arbetstrav i undertempo eller möjligen i kort trav fann mig plötsligt sitta på Chanti i något som bitvis började likna mellantrav. Och jag satt bra! Visst kände jag att det blev mer rörelse, men inte så att jag krampaktigt måste knipa med benen för att hålla mig kvar. Nej, kunde bara sitta och guppa med uppe på Chantis rygg. En härlig känsla! Gick sedan över till lättridning och joggade av henne rund och låg. Ridtid totalt en timme.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0