Luciadagen 081213

Skrittmaskinen 55 minuter.
Chanti fick springa lite på lina först med graman och tyglar låsta i sadeln som inspänning/fast stöd att söka sig mot. Fin häst, välbalanserad i trav och galopp. När Viveca anlände satt jag upp (från höger sida) och började omgående att skritta på kort tygel. Fokus på en lugn takt, men ändå med driv genom kroppen. Påskjut bakifrån och fram. Fick rida en rätt klurig övning med sidvärtes in på diagonalen. Vid X göra en 10-meters volt ut mot väggen jag nyss vänt in från och sedan från X fortsätta med skänkelvikning ut på diagonalen på samma långsida. Det funkade hyfsat i skritt, men i trav var det svårt att hinna koordinera hjälperna. Dessutom var det betydligt svårare att flytta undan Chanti för vänsterskänkeln än för höger, vilket spelade stor roll för hur resultatet blev. Red även vanlig och förvänd öppna på långsidorna i trav. Började med trav under lättridning, men satt även ner en hel del. Gjorde galoppfattningarna ur olika rörelser för att inte få för mycket fokus på själva fattningsögonblicket, både rättvänd och förvänd. Det råkade också bli ett klockrent byte från rättvänd vänstergalopp till förvänd höger galopp. Hm... Välbalanserad häst? Galoppen var rund med mycket ryggverksamhet, gummi och elasticitet. Fin rättvänd galopp i båda varven, påverkbar utan stök. Lyckades runda Chanti hyfsat kring innerskänkeln och då föll alla bitar på plats! Jättefin form, jag kunde göra flertalet överstrykningar utan att hon föll isär. Hon stoppade in bakbenen under sig, lyfte sig och gav mig en alldeles underbar gungande upplevelse. Härligt! Efter en kalasfin vänstergalopp travade jag av, först i lätt sits där hon bara fick sträcka halsen framåt-nedåt och sedan under lättridning där jag krävde lite mer böj i sidorna. Sedan blev det avskritt för hand.

  
  
Fotograf: Hanna Andersson.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0