Lördag 080209

Ridning cirka fyrtio minuter i ridhuset med hoppsadeln och pullartränset. Skrittade länge, säkert närmare 25-30 minuter: serpentiner med volter i varje båge, skänkelvikning på förlängde hörnlinjen och diagonalerna samt flyttade inåt och utåt längs långsidorna. Chantilla var omgående mjuk och fin i högervarvet, lite längre och inte lika formbar i vänster. Det var hästar ute som gnäggade i hagarna plus att Sara kom hem med lastbilen och lastade ur en häst efter tävling, men Chantilla lyssnade bra på mig ändå. Visserligen svarade hon hästarna som gnäggade samt spände till när hästen som varit på tävling lastades ur, men hon var snabbt med mig igen. Inte alls några istadiga tendenser som hon visat tidigare i form av att åla omkring, lätta bak eller vägra gå fram. Travade lite på slutet. Direkt sökte hon sig framåt-nedåt i en rund och låg form. Lossnade helt och hållet i båda varven och var helt självbärig. Joggade över några bommar och jobbade med takten. Avrundade sedan ganska snabbt och skrittade av för hand ute.

Kommentarer
Postat av: Ellinor Karlström

Nyfiken... Var det för bommarna i slutet av passet som du red i hoppsadeln eller var det mer en allmän variation?

2008-02-12 @ 16:11:40
URL: http://habina.blogg.se
Postat av: Jempa

Hej, jag har missat din fråga. Här kommer svaret:
Jag har ridit dressyr i hoppsadeln några gånger för att jag ska lära mig att inverka bättre på Chantilla i den. Har tyckt att det är svårt att få till "dressyrjobb" i den tidigare, men sedan jag provred ny dressyrsadel tycker jag nästan att hoppisen är bekvämare än Alton och att jag rider bättre i den. Finns det bommar framme i ridhuset försöker jag alltid trava över dem - oavsett sadel. Trevlig variation och väldigt lösgörande.

2008-02-18 @ 03:02:47
URL: http://chantilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0