Lördag 080112

Dressyrträning för Viveca. Red inte fram något självständigt innan, ändå blev det totalt en timmes ridning. I längsta laget för en liten fröken som vilat tre och en halv veckor. Det var ganska trögt att komma igång, Chantilla tyckte att jag var dum som krävde jobb och gick mest emot mina hjälper i början. Dock lyssnade hon och var kontaktbar (jmf med träningen 071104), men ifrågasatte vitsen med att jobba under hela inledningen. Fick i vänster varv jobba med stark vänsterskänkel som hon skulle runda sig kring, leda med innerhanden och hålla emot på ytter. Tänka lite öppna/sidvärtes för att få igenom ställningen helt och hållet. I höger varv samma sak, men också att hålla ordning på vänster bakben som hon gärna placerade utanför kroppen. Jobbigt! Bitvis ganska stretigt, men så fort bakbenen hamnade rätt så släppte hon efter fram i formen. I traven blev det inget bra alls. Chantilla ångade på och jag kunde inte göra något vettigt alls. Här och där fick vi till det ganska bra, men där emellan gick vi flera steg bakåt. Vänstergaloppen dock... Mmm... Riktigt bra! Fick galoppera på i lätt sits runt fyrkanten och det gick strålande, i form dessutom. Fick tänka på att ha kvar känslan av ställningen inåt ut från hörnpasseringarna på långsidorna. Chantilla kändes rund och fin, bra form och med fin egen eftergift. Orken tröt dock snabbt och efter en liten skrittpaus rundade vi av. På det hela taget ändå en BRA träning trots Chantillas stret och trots att jag inte nådde samma känsla som vid den sista träningen innan jul. Men helt klart godkänt med tanke på att detta var det tredje ridpasset efter jullovet. Och hon var med mig och lyssnade på mig - även om hon inte samarbetade och gjorde som jag ville hela tiden.


Fotograf: Nisse Engström.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0