Tisdag 080701

Dressyr fyrtiofem minuter i ridhuset. Lång framskritt på helt långa tyglar och därefter en god stunds skrittarbete på kort tygel. Olika sidvärtsrörelser på olika linjer över ridhuset. Chantilla gick i en rund och låg form, kändes mjuk och trevlig. Stökade inledningsvis i traven, försökte maska genom att vältra in bogen och göra sig stark och vägrade gå fram då hon tvingades fortsätta arbeta. Typisk testgrej som jag fortfarande relaterar till strulet förra tisdagen. Men red ur det och efteråt kändes hon fin, jobbade på bra i en låg form. Joggade omkring över ridhuset på olika böjda spår och växlade med lite skänkelvikning på diagonalerna. Lät henne "ramla in" i galoppen från trav genom att öka tempot lite och bara smacka på. Tog galopperna utan minsta stök och fick sedan galoppera på i ett ganska friskt tempo. Inga jämfotahopp eller byten alls i galoppen. Joggade sedan av i en riktigt djup och rund form. Red även några tempoväxlingar. Avskritt ute femton minuter. Tvärstopp innan vi ens lämnat stallbacken, men fann sig i att trava fram till grinden. Tog oss igenom den och vinglade vidare i trav längs grusvägen. Tvärstopp igen vid första huset. Backade när jag drev, men eftersom hon backade rakt mot några taggiga buskar lät jag henne hållas. Fram och tillbaka där (hon gick fram när buskarna tog i rumpan) och så mer vinglig trav fram till uppfarten till huset. Ryggade några steg och kunde sedan skritta under bestämd drivning framåt. Försökte stanna, men gick vidar när jag drev på. Red runt på volt vid parkeringen vid det andra huset. Provade att vända åt olika håll och det gick bra. Vidare ner i sommarhagarna där jag red runt åt olika håll. Tillbaka till grusvägen och red vidare på volt. Sedan red jag fram och tillbaka på grusvägen och nu var det inga problem alls att rida varken hemåt eller bortåt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0