Fredag 081114

Skrittmaskinen 30 minuter som framskritt, sedan skritt för hand ca 10 min före ridningen. Dressyr och bomjobb i ridhuset. Chantilla var tämligen spänd bitvis i passet. I början kom hon inte till ro alls utan skrittade med snabba, korta och struttiga steg. Blev bättre när jag kortade upp tyglarna och kunde bromsa lite med handen. Sköt in bakdelen i höger varv från speglarna och bromsade lite, men gick fram bara jag smackade lite. Red några öppnor, förvänd öppna och skänkelvikning och serpentinbågar i skritt innan jag gick över till trav. Sökte sig framåt-nedåt direkt, men eftersom hon var spänd gick hon och småryckte för ohörbara ljud mest hela tiden. Gick dock bra att korrigera henne och flytta tillbaka henne dit hon skulle vara utan att hon blev sur eller tappade bjudningen. Slog lite mot skänkeln vid ett tillfälle, men då satte jag å andra sidan in sporren i sidan på henne ganska kraftigt. Travade och försökte bara hitta en jämn takt under lättridning. Ställde mig sedan upp och travade över tre snett upphöjda travbommar på den bortre långsidan. Chantilla dök över dem först, men rättade sig själv väldigt bra. Hade även en enkelbom på den nedre volten som låg på ett par låga sockerbitar som jag red över. Hyfsade galoppfattningar, inte i form, men lugna, inga explosioner. Själva galoppen lite hastig, ur farm, men inte stretigt och ändå i bra balans. Avslutade med några fler öppnor och skänkelvikningar samt ridning på åttvolt. Det råkade bli ett ganska långt pass (över en timme), men hon kändes inte särskilt trött. Jempa var nog tröttare :-)

 
Fotograf: Nisse Engström.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0