Tisdag 080923

Dressyrträning för Nina. Framskritt för hand tio minuter, först i vänstervarvet ute runt stallet och sedan i höger varv i ridhuset. Sedan jobbade Nina lite med Chanti från marken. Chanti har fattat direkt vad markjobbet går ut på, hon böjde sig väl i halsen och korsade fram och bak utan problem eller motstånd. Uppsuttet fick jag jobba på samma sätt som förra gången med att få Chanti i en rund och djup form genom att rida med mer trängande tygeltag än ledande. Växla mellan att hitta formen på volt och när eftergiften kom följa fyrkanten och rida öppna längs långsidorna. Vidare jobbade vi en hel del på åttvolt där jag verkligen skulle vara noggrann vid voltombytena och inte låta Chanti slå upp huvudet och bli lång. Svårt att koordinera hjälperna och vara kvick och precis med impulserna. Nina tjatade vidare om att jag måste våga tro på mig själv, känna att det jag gör är rätt och att det kommer att bli bra. Våga ratta omkring och trixa mer för att sysselsätta Chanti. Träningen varade knappt en timme, jag skrittade av Chanti uppsuttet utomhus bort i de gama vinterhagarna. Hon kändes ganska trött i bakbenen i slutet av passet. När jag rider för Nina jobbar jag lite mer med samlande övningar än när jag rider för Viveca, och det märks på Chanti. Chanti blir trött efter en Viveca-träning också, men dagens jobb sätter tydligare spår i musklerna och ger nog också lite mer mjölksyrekänningar under passets gång. Men det handlar bara om styrka, så jag tror att vi kommer att bygga på orken successivt.

 
Fotograf: Nisse Engström.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0