Söndag 090322

Dressyrträning för Anna. Skrittade fram en stund på långa tyglar och travade sedan igång runt fyrkanten och på stora, böjda spår. Hade sadlat ordentligt bakom bogbladen och Chantilla kändes fin. Rund och mjuk från start. Fick rida på mittvolten och jobba med övergångar trav-skritt-trav och tempoväxlingar i trav. Varvade en hel del nedsittning med lättridning där Chanti verkligen fick trava på framåt. Baldelsvändningar på fyrkantig mittvolt. Tänka på att verkligen minska skrittakten så att den blev riktigt långsam innan jag vände. Vidare med fler tempoväxlingar i trav och så skrittpaus. Fick då sällskap i ridhuset av Kristina & Bellis. Chanti tappade lite fokus och tyckte det var trams att komma igång med jobbet igen. Svajade hit och dit, provade lite gåvägran och så vidare, men det var bara att leda med innerhanden och trycka med stark innerskänkel ut henne mot spåret och rida vidare. Inga jätteprotester i alla fall, så det var nog sadeln som ställde till det igår. Satt ner i traven på volten vid speglarna och rundade henne lite mer kring innerskänkeln. Sedan göra upprepade galoppfattningar. Blandat resultat. Chantilla laddade på en del och gick antingen på tvären med baken innanför eller galopperade på stället trots att jag satt med helt lösa tyglar. Men några fina fattningar och ganska rund och fin i formen, riktigt bra balans i högervarvet, rakare och nästan lite utåtställd i vänster. Jag fick tänka på att slappna av och sjunka ner i sadeln samt vrida om skänkeln så att jag satt ordentligt på insidan av dem. Avjogg under lättridning på böjda spår över hela ridhuset. Vara noga med att CHanti inte fick öka iväg i egenvalt tempo, utan jag skulle fortfarande bestämma tempo och form.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0